Direktlänk till inlägg 8 februari 2008

det var inte vår än

Av Maja Lagerqvist - 8 februari 2008 19:52

Det var inte vår än

det visste alla

men det var årets första torra asfalt

det första torra på länge

och ingen kan väl missa diset som nästan kan kallas sken från solen.  

Och det är inte vår än

det vet väl alla men idag fryser inget.

 Idag blåser inget bort

förutom de där tårarna som aldrig ville torka

som vill få en att minnas och falla, falla tillbaka.

Den gamla säkerhetens tårar. 

Men idag kanske de torkade

idag blåste de av kinden i alla fall. 

Salta streck

 är allt som finns kvar,

men det går nog att skrapa bort och spara i en liten ask någonstans om man skulle ändra sig.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Lagerqvist - 24 februari 2010 12:09

Det var en vacker kväll men ingenting var vackert. Det var lätt luft ute men ingenting var lätt. Träden sträckte sig så högt mot himlen men det fanns ingen himmel. För du var inte här. För du är inte här.   ...

Av Maja Lagerqvist - 14 september 2009 21:12

Här på ön växer gräset fortfarande sig grönt och stenarna ligger kvar i murarna.   Precis som då.   Här på ön flödade ölen brun och solen både lyste upp och kastade skuggor över hedar och hjärtan.   Precis som nu.   Och hu...

Av Maja Lagerqvist - 6 juni 2009 10:20

Jag var ett svin. Ett ledsamt ensamt svin. Och det jag gjorde mot dig hoppas jag ingen ska göra åter. Jag ska aldrig göra så igen för det kan mitt hjärta inte bära. Och kanske förlåter du mig aldrig riktigt. Och kanske förlåter jag mig aldrig riktig...

Av Maja Lagerqvist - 6 juni 2009 10:20

Idag är kroppen ett darrande löv Darrande röst Och gråvita moln överallt Den tunga leran under fötterna mina Och i huvudet flyter tankarna men de är svåra att konkretisera.   Jag har gått en lång väg men jag har inte gått helt ensam   Idag är staden...

Av Maja Lagerqvist - 26 april 2009 18:41

Våren är här igen. Och när jag passerade Rektorsvillan luktade det tungt och sött från scillorna som sjöng om alla tidigare vårar och alla tidigare sorger.   Jag åker till en annan stad. Och tänker och försöker säga nåt för att vakna ur min egenfram...

Ovido - Quiz & Flashcards